Om föreningen

Bostadsföreningen Violstigen

BRF Violstigen på Nya Knutsbo är en attraktiv bostadsrättsförening bestående av 45 friliggande hus och belägen bara tre minuter från Ludvika centrum med bil- eller buss.
Föreningen består av 45 friliggande hus i ett eller två plan med en medelyta på 110 m2. Till varje hus finns en ”egen” tomt. Garage och parkeringsplatser finns samlade på två ställen i områdets ytterkanter och bostadsområdet är i det närmaste fritt från biltrafik.
Området är mycket barnvänligt med stora gemensamma grönytor och två lekplatser. I direkt anslutning till föreningen finns Junibackens skola med dagis, förskola och skola i årskurserna 1 t.o.m. 6.
De boende utgörs av yngre barnfamiljer, medelålders och äldre vilket gör området lugnt och stabilt.

BRF-Violstigen är en attraktiv bostadsrättsförening bestående av 45 friliggande hus och  belägen bara tre minuter från Ludvika centrum med bil- eller buss. Föreningen är en av de största bostadsrättsföreningarna i Ludvika.

Historik
Fastigheten uppfördes på totalentreprenad av SKANSKA 1989 – 1990.

Husen utgörs av tre hustyper:

19   enplanshus på 103 m2

7   enplanshus på 116 m2

19   tvåplanshus på 115 m2

Husen är i gott skick pga av det fortlöpande underhållet som sker. År 1997 målades husfasaderna om; under åren 2006 och 2007 reparerades och ommålades husen varvid bl a även fönstren  målades om och vindskivorna bekläddes med ny plåt.

Invändigt svarar de boende själva för större delen av underhållet, men föreningen genomför årliga kontroller av lägenheternas status som är god.

Föreningen svarar för underhåll av husens värmesystem som är vattenburen elvärme med frånluftventilation och värmeåtervinning. Detta ger förhållandevis låga uppvärmningskostnader.  I början av 2009 genomfördes enligt lag en energideklaration på samtliga hus och det visade sig att husens energianvändning är mycket låg.

Garage och parkeringar
Garage och parkeringsplatser finns samlade på två ställen i områdets ytterkanter. Garagen utgörs av garagelängor med 3 – 12 platser i varje. Parkeringsplatser finns i anslutning till garagen.

Grönytor och lekplats
På fastigheten finns två större grönområden med lekplatser i mitten av de cirklar som husen bildar.

Föreningens medlemmar ansvarar för och sköter själva om de gemensamma grönområdena inom fastigheten.

Ekonomi
Föreningens ekonomi är stabil. Alla de 45 lägenheterna är uthyrda och bebodda och månadsavgifterna betalas regelbundet och i rätt tid av de boende.

En tredjedel av husen fått sina värmepannor utbytta och de invändiga anläggningarna föreningen ansvarar för är i gott skick. Hög prioritet sätts på utbyte av husens värmepannor.

Föreningen har mycket god likviditet.

Föreningens finansiering
Föreningen bildades i slutet av 1980-talet och hade från början statligt räntebidrag som till en stor del täckte räntekostnaderna för lånen som då uppgick till ca 45 Mkr.

Styrelsen
Styrelsen består av 5 ledamöter och 3 suppleanter vilka väljs på 2 år.

Kontakt

Ordförande Lars Handegard tel: 076-555 81 97 • Vicevärd  Magnus Persson tel: 073-656 59 13 • E-postadress brfviolstigen@gmail.com